Your Ad Here

Pembetulan - Hutan Lipur Berkelah Dan Hutan Lipur Jerangkang.

Wednesday, February 10, 2010




Masa MT search Google, Yahoo dan beberapa search engine lain, banyak MT jumpa catatan tentang percutian masing-masing ke Air Terjun Berkelah dan Jerangkang. MT bukan nak cerita pasal adventure masing-masing tu tapi pasal Maran dikaitkan dengan 2 hutan lipur ni.


Dalam banyak catatan perjalanan dan percutian yang MT baca, hampir kesemua mengatakan Hutan Lipur Berkelah Dan Jerangkang ini terletak di Maran. Salah tu sebenarnya. Kedua-dua hutan lipur air terjun ni terletak dalam daerah Kuantan dan bukannya Maran. Jika memandu dari arah Maran menuju ke Kuantan, iaitu lebih kurang 40km dari Maran, pengunjung bakal melihat satu papan tanda berwarna hijau berbentuk daun yang menunjuk arah ke air terjun Jerangkang. 2km ke hadapan papan tanda ini pula, terletak simpang yang menuju ke Hutan Lipur Berkelah. Bagi air terjun jerangkang, ianya juga boleh ditujui melalui Paya Rambutan. Iaitu melalui simpang kampung Paya Bungor. Kesemua tempat yang MT sebutkan ini adalah terletak dalam daerah Kuantan.



MT tak salahkan pengunjung dengan kesilapan lokasi ini. Mungkin faktor bandar terdekat adalah Maran pengunjung menyangkakan ianya terletak dalam daerah Maran. Penyebab ini mungkin betul terutamanya pengunjung yang datang dari arah Maran. Contohnya pegunjung dari pantai barat seperti KL, Selangor dsbnya. Kebanyakannya menjadikan Maran transit sebelum ke kedua-dua air terjun ini.



MT sebenarnya menganggap kesilapan ini sebagai promosi dan kredit percuma untuk Maran. Tak pasal-pasal Maran dapat nama. Ayam kampung tak suka tumpang glemer Kuantan Bandar Palma tu. Biarlah ayam kampung dengan hutan lipur Teladas nya yang "cantik" itu. Bukanlah kesalahan besarpun kesilapan lokasi ni cuma MT nak betul kan saja. Tak nak orang keliru. Dua hutan lipur tu dalam daerah Kuantan dan bukannya Maran.

4 comments:

Maiyah February 11, 2010 at 1:21 AM  

salam.. lepak jap sini ngeee

Maran Today February 11, 2010 at 8:05 PM  

salam..dipersilakan ! Nak lepak lama2 pun x kisah. Selamat Datang ke Maran

Amirul Mukminin April 2, 2010 at 3:20 PM  

xde hal nye maran ke kuantan.dalam phg gak mane2 pun.
he2

Amirul Mukminin April 9, 2010 at 2:23 PM  

bes g sini lg dari g teladas.. :)

Your Ad Here

Maran Bandar Ayam Kampung

Blog ini bukanlah blog rasmi Daerah Maran atau Bandar maran. Ia hanyalah blog peribadi yang bercerita segalanya tentang Bandar dan orang Maran.

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP