Your Ad Here

Panjang Mini Market

Saturday, January 16, 2010


Maran Today tak pasti bagaimana mini market ni bernama "Panjang". Mungkin agaknya diambil sempena dengan bentuk fizikal tuan punya dia yang berbangsa cina yang memang panjang dan tinggi. Bagi orang Maran ini lah "supermarket" mereka untuk sebegitu lama. Sumbangan mini market yang sebenarnya hanya sebuah kedai runcit ini tak dapat dinafikan oleh orang Maran.


Pada pertengahan 2007, Pasaraya Tunas Manja mula beroperasi di Maran. Rangkaian Pasaraya ini mula menyebabkan peranan Panjang Mini Market kehilangan peranannya sebagai kedai utama orang Maran mendapatkan barang keperluan harian. Panjang bagai mula dilupakan. Hari-hari demi hari Maran Today perhatikan pelanggan makin berkurangan ke sini. Paling terkini yang Maran Today tengok, mini market ni dah dikecilkan menjadi 2 pintu saja. Satu petanda yang Maran Today pasti.."bisnes makin kurang Onggg...! "


Apa-apapun..seperti yang Maran Today katakan tadi, sumbangan Panjang Mini Market ini kepada orang Maran memang besar, selain dari beberapa lagi kedai runcit lain yang ada di bandar ayam kampung ni. Kalau dulu, kedai ini lah satu-satunya "nyawa" bandar Maran. Ini jelas dilihat apabila tibanya waktu malam. Di depan kedai ini sajalah Maran kelihatan hidup. Tempat-tempat lain ..bandar mati !. Maran Today percaya..panjang tetap boleh survive kerana prinsip orang cina berniaga tak sama dengan bangsa2 lain. Walaubagaimanapun..selamat berniaga En. Panjang. Semoga kedai Panjang Mini Market kembali panjang dan tak semakin pendek.

0 comments:

Your Ad Here

Maran Bandar Ayam Kampung

Blog ini bukanlah blog rasmi Daerah Maran atau Bandar maran. Ia hanyalah blog peribadi yang bercerita segalanya tentang Bandar dan orang Maran.

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP